30. listopadu 2017

Kočičí ocásek

Dneska bych vás chtěla seznámit se zázračnou africkou rostlinu, na kterou jsem narazila v botanické zahradě Kapského města.




Jmenuje se Bulbine frutescens, česky jagavka nebo se jí také familiérně přezdívá kočičí ocásek. Je to sukulent s úzkými listy plnými gelovité šťávy konzistence medu a používá se jako léčivá rostlina prakticky v celé Africe, původem je ale právě z Jižní Afriky. Něco jako tolik známá a propagovaná aloe.

Bulbine je rostlina domácí lékař, gelovitá hmota uvnitř tenkých listů se používá k léčbě popálenin, odřenin, na afty a opary a při nachlazení na čaj. Má totiž antisepické účinky a ničí bakterie rodu Staphylococcus, Pseudomonas nebo Ascherrichia.

Protože je to rostlina sukulentní a subtropická, pěstuje se u nás jako pokojovka a na péči je opravdu nenáročná. Jak platí pro všechny sukulenty, méně vody je více a více slunce je lépe.

Přes léto má ráda sluníčko a normální zálivku, přes zimu je radno téměř nezalévat a poskytnout co nejsvětlejší místo. Když splníte tyto jednoduché podmínky odvděčí se vám šťavnatými listy a krásnými žluto oranžovými hroznovitými květy.




Pro tuhle její nenáročnost a léčivé účinky jsem si jí nejdřív pořídila domů, protože jsem zjistila, že můj pan kaktusář je její velký fanda a pak jsem se rozhodla, že když je tak nenáročná, zkusím z ní taky udělat kokedamu, takový kokedamový domácí lékař...




V květináči tahle rostlina vypadá úplně obyčejně, ale je to jeden z těch druhů, který když použiji do kokedamy, dostane hned šmrnc... 
Bulbine už mě několikrát zachránila od oparu, za což jsem jí neskonale vděčná, stačí potřít v počátku a nerozjede se to, aspoň u mě teda...

Pár kousků zakokedamované bulbine mám v Zahradě, kde mě až do Vánoc najdete každý den, všední dny 11 - 19 a o víkendu 13 - 18 hodin.


A co vy? pěstujete si doma nějakého zeleného domácího lékárníka? Jestli máte nějaký tip, budu moc ráda, když se podělíte!







2 komentáře:

  1. Tuto rostlinu neznám a měla bych ji pořídít mužovi, protože ten je oparů král! Domácího lékárníčka? Snad jen aloe a netřesky na bolesti uší. Krásné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
  2. JewelleryByRadkaHlavackova7. prosince 2017 v 21:32

    To je kokedama s parádním rozcuchem:) Já pěstuji Kalísii voňavou, což má být všelék. Měla jsem s ní velké plány na výrobu všech možných i nemožných lektvarů, ale zatím na ně nedošlo...:)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře!