13. února 2017

Posvátný otisk


Přesto že Zahrada na niti je primárně o živých rostlinách a nejvíce o těch závěsných, občas neodolám a do svého konceptu přiberu i další věci, vždycky ale tak aby se Zahradou či rostlinami měli nějakou spojitost. Moc mě baví objevovat nové inspirace, nápady či tvůrce, které do mého konceptu zapadnou. Občas se dokonce stane, že si mě inspirace najde sama a trefí se do černého. Už jednou se to tak stalo s Helenou Sedláčkovou a šperky Z lesa, které zbožňuju.

A úplně to stejné se teď stalo i se šperky Radky Hlaváčkové, Zahrada na niti prostě přitahuje věci, které do ní patří, sama! Radka mi přinesla ukázat svojí kolekci minimalistických stříbrných šperků, a já jsem okamžitě věděla, že to je něco přesně pro mě a pro Zahradu... jeden prsten mi jaksi uvíz na ruce a už neje sundat! Ano, dalším základním kritériem, kterým se řídí sortiment Zahrady na niti je můj vkus a nikdy to nebude jinak. Sebelepší design nebudu nabízet zákazníkům, když mě samotnou nenadchne, tyhle šperky jsou ale pravý opak, láska na první pohled. 



Radka Hlaváčková původně vystudovala grafický a obalový design a dějiny umění. V roce 2008 ale objevila šperk a práci s drahými kovy a začala studovat na Oxford and Cherwell Valley Collage pod vedením Lucy Jade Sylvester. Od roku 2010 tedy vyrábí, vystavuje a prodává své minimalistické šperky, které se zaměřují predevším na jednoduchost tvaru a texturu.



























 























Radčinu minimalistickou kolekci stříbrných šperků jsem si pro sebe nazvala Posvátný otisk.
To proto, že do svých šperků otiskuje list fíkovníku posvátného (Ficus religiosa). Příběh tohoto stromu je moc zajímavý a doteď jsem na něj nenarazila. 


zdroj
Fíkovník posvátný pochází z indického poloostrova, kde je pro budhisty i hinduisty posvátný. Pro budhisty je posvátný proto, že legenda praví, že právě pod tímto stromem došel meditující Gautama Buddha osvícení a nazývají jo Bodhi tree. Ne každý strom fíkovníku posvátného se však může pyšnit tímto označením. Bodhi tree jsou pouze stromy, které mají prokazatelně předka v jiném Bohdi stromu a jsou tak potomky prapůvodního Bodhi Tree, pod kterým Buddha došel osvícení. 


zdroj

Zajímavé také je, že listy fíkovníku se neustále třepotají, a to i když je okolní vzduch zcela bez hnutí (podobně jako listy topolu osika). Hinduisté i budhisté to přičítají přítomnosti božstev, botanici pak dlouhým řapíkům listů a jejich rozložitosti. 

Šperky z kolekce Posvátný otisk od Radky Hlaváčkové jsou ode dneška k dostání v Zahradě na niti a právě jsem je přidala i na e-shop.

 



2 komentáře:

  1. To s těma listama je strašně zajímavý! Dík!
    A šperky krásný, křehký... ten otisk listu mě bere za srdce.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře!