12. března 2016

Když kokedama drobí

Občas se to děje. Příjde za mnou majitel starší kokedamy s tím, že je potřeba předělat mechový obal, protože se z kokedamy drobí zemina a bal se rozpadá. Docela dlouho trvalo než jsem přišla na to, čím to je a jak to, že u 99% ostatních kokedam se to neděje.

hromádky zeminy, které po uschnutí opadávají
Při delším pozorování jsem nakonec zjistila, že se na povrchu - zvlášť v době po zalití - tvoří hromádky zeminy... a ty se jen tak samy od sebe nevytvoří.
Takže jsem začala detailně zkoumat bal, objevila takové malé bílé žížalky a záhada byla vyřešena. Tyhle malý mrchy způsobují to opadávání zeminy, protože po zalití vylézají za vzduchem na povrch, podobně jako dešťovky po dešti, na povrchu kálí a jejich výkaly pak opadávají z kokedamy v podobě takových malých pravidelných drobečků. Navíc se živí kořínky rostlin, takže bez kořenů kokedamový bal pak mnohem hůře drží pohromadě a může se rozpadat.

a takhle to vypadá pod každou kokedamou napadenou smutnicemi

Tyhle bílé žížalky jsou larvy smutnic. A smutnice, to jsou ty malé černé mušky, které se občas objevují kolem pokojových květin. Když máte doma jen rosliny v květníku, obtěžuje vás většinou až tohle dospělé stádium, které je víceméně neškodné, dokud ovšem nenaklade do zeminy spolustu vajíček z kterých se pak vyvinou larvy ožírající kořínky rostlinám a to samozřejmě není pro rostlinu moc dobré, ba přímo naopak!


Jednu takovou smutnicema napadenou kokedamu jsem rozebrala, abych viděla, kolik vlastně těch larev uvnitř asi může být. Po zalití jich vylezlo na povrch jen pár, no a po rozebrání balu mě trochu přecházel zrak, bylo jich tam desítky a kořenový systém byl naprosto minimální na to, jak byla rostlina stará.


Se smutnicemi se velmi těžko bojuje, ale přeci je několik možností, jak s nimi zatočit. Takže, pokud vaše kokedama drobí zeminu nebo máte doma černé mušky, je třeba s tím něco dělat dřív, než se larvy přemnoží!



1/ na larvy platí sucho! pokud je to tedy možné a neublíží to rostlině, je dobré nechávat substrát co nejvíce proschnout a to i třeba preventivně, většinou je totiž přemnožení smutnic právě následek velmi častého nešvaru v péči o pokojové rostliny a to je přelévání! u většiny rostlin opravdu není potřeba, aby byla zemina neustále mokrá, naopak by měla před každou další zálivkou mírně proschnout

2/ je třeba zatočit s muškama! dobře fungují žluté lepící destičky, na které se zachytí a tím padem nebudou klást další vajíčka, někdy ale ani nemusíte mušky zaznamenat, protože se rozptýlí do prostoru

3/ tzv. biologická ochrana, tedy nasazení nepřítele škůdce, v tomto případě hlístice Steinernema feltiae, která parazituje právě na larvách smutnic, po té, co larvy vyhubí samy postupně odumřou a pro rostlinu jsou neškodné; preparát s hlísticemi se rozpustí ve vodě a přidá se do zálivky, lze je objednat třeba zde  

4/ chemie, já používám Careo Substral v roztoku, je to systémový insekticid, který se dostane zálivkou či postřikem do cévního oběhu rostliny a každý škůdce na rostlině parazitující pak je po pozření rostliny zlikvidován; není to nic ekologického, ale většinou se snažím svoje rostliny zachránit za každou cenu a biologické přípravky nemají zdaleka takový účinek, bohužel


Závěrem: v případě, že se z vaší kokedamy sype zemina, je velká pravděpodobnost, že máte tu čest se smutnicema a doporučuji použít kombinaci bodů 1 + 2 + 3 nebo 4 a pár týdnu či měsíců sledovat, co se bude dít, pokud to nepomůže je potřeba celý bal rozebrat, kořeny pořádně oprat a zbavit larev a pak vyrobit kokedamu znovu. Ani to ale není jistota, protože se samozřejmě může stát, že tam nějaké ty larvy zůstanou... 

Kdybyste náhodou měli nějaké tipy a triky či jiné zkušenosti se smutnicema, tak budu moc ráda, když se podělíte!


Já teda miluju všechny zvířata, ale ...proradnejm smutnicím zmar!




8 komentářů:

  1. U kodekamy se mi zatím smutnice neobjevily, ale budu to pozorně sledovat. Nicméně se mi objevily u rostlin v květináčích. Loni jsem zkoušela i metodu pokrytí povrchu pískem, aby smutnice neměly příležitost ke kladení vajíček do hlíny, ale je to jen jedno z doplňkových opaření, které navíc nejde u kodekam praktikovat.
    Určitě jsou dobré ty lepové desky, které sníží počet kladoucích smutnic. A když jsem o nich psala článek, zajímala jsem se také o jejich životní běh, abych věděla, kdy už mohu začít slavit, že jsem je opravdu vyhnala http://www.zahrada-centrum.cz/clanky/nahled/332-smutnice-likvidujte-driv-nez-se-premnozi

    OdpovědětVymazat
  2. Omlouvám se, předchozí komentář jsem nepodepsala, měla jsem pocit, že tam jméno naskočí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za sdílení zkušeností, Radko! Každá rada se hodí, jen doufám, že nejlépe nebudou vůbec potřeba! :-)

      Vymazat
  3. Lenko, díky! Měla jsem tu "čest" u rostlin v květináčích a pomohly žluté lepící destičky. Je ale dobré mít po ruce další tipy! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jojo, žluté lapače nad zlato, ale co si budeme povídat, moc esetické to není, tak hlavně že to aspoň zabírá!

      Vymazat
  4. Kde se dají ty žluté lepící destičky koupit, prosím?

    OdpovědětVymazat
  5. Zkuste květinářství či hobby markety!

    OdpovědětVymazat
  6. Nevíte, jestli je možné insekticid použít i u bylinek, které hodlám používat na jídlo? Ty mršky se mi dostaly i na truhlík bazalek v kuchyni :(

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře!